Προετοιμάσου για το πρώτο σου τρίαθλο

Είσαι δρομέας; Μήπως κάποια Σαββατοκύριακα κάνεις και κάποιες βόλτες με το ποδήλατό σου; Μάλλον σου αρέσει και να κολυμπάς στην θάλασσα ή στην πισίνα όταν κρυώνει ο καιρός. Με όλα αυτά, μία σκέψη γυρίζει στο μυαλό σου τον τελευταίο καιρό: Μήπως ήρθε καιρός να δοκιμάσεις ένα τρίαθλο;

Ανεξάρτητα από το αν το κίνητρό σου είναι η απλή εμπειρία, ή η βελτίωση της φυσικής σου κατάστασης, το τρίαθλο προσφέρει ευχαρίστηση και φιλική ατμόσφαιρα. Αν κάποιος έχει την βασική εξοικίωση με τα τρία αθλήματα (κολύμπι, ποδήλατο, τρέξιμο), μπορεί να ολοκληρώσει ένα σπριντ τρίαθλο με αποστάσεις 750μ κολύμπι – 20χλμ ποδήλατο – 5χλμ τρέξιμο.
Το τρίαθλο έχει μεγάλη ανάπτυξη διεθνώς και πρόσφατα έχει αρχίσει να διαδίδεται και στη Ελλάδα. Όπως όλα τα σπορ, έχει τους δικούς του κανόνες και ιδιαιτερότητες.
Οδεύοντας προς το πρώτο σας τρίαθλο, σίγουρα φτάνεις στο σημείο που αναρρωτιέσαι: Τι εξοπλισμό θα χρειαστώ; Τι προετοιμασία πρέπει να κάνω; Πως θα είναι τα πράγματα στις αλλαγές μου από αγώνισμα σε αγώνισμα; Εδώ παρουσιάζουμε τα βασικά που χρειάζεται να ξέρει ο τριαθλητής για να φτάσει σωστά προετοιμασμένος στην εκκίνιση! 

Α. Εξοπλισμός
Ο βασικός εξοπλισμός που χρειάζεται πάντα ο τριαθλητής περιλαμβάνει:
- Μαγιό
- Σορτ
- Μπλούζα
- Παπούτσια τρεξίματος
- Ποδήλατο
- Κράνος ποδηλασίας
Απλό είναι... Για να κάνουμε όμως πιο ευχάριστη την εμπειρία ίσως θα έπρεπε να σκεφτούμε και:
- Γυαλάκια κολύμβησης
- Στολή κολύμβησης neoprene για τις κρύες ημέρες
- Τριαθλητικό κορμάκι (που επιτρέπει να κολυμπήσεις, να ποδηλατίσεις και να τρέξεις χωρίς να αλλάξεις ρούχα)
- Ένα σετ πετάλια που κλειδώνουν για το ποδήλατο και τα σχετικά παπούτσια
- Ένα ζευγάρι κάλτσες ή ίσως παπούτσια τρεξίματος τριάθλου που δεν χρειάζονται κάλτσες!
- Αερόμπαρες για το ποδήλατο (τις προτείνουμε αν πρόκειτε να κάνεις τρίαθλο μεγάλης απόστασης)
- Γάντια ποδηλασίας
- Γυαλιά ποδηλασίας
- Εφεδρικό αεροθάλαμο, βασικά εργαλεία για το ποδήλατο και τρόμπα
- Καπέλο για το τρέξιμο ειδικά σε ζεστό καιρό
- Πετσέτα για τις αλλαγές
- Ισοτονικό νερό, gels και μπαράκια για ενέργεια μοιρασμένα στις αλλαγές μεταξύ των αθλημάτων αλλά και πάνω στο ποδήλατο
- Ζώνη για να μεταφέρεις την υδρο-τροφοδοσία σου στο ποδήλατο και στο τρέξιμο
- Ζώνη για τον αριθμό σου
Β. Ο δρόμος προς τον αγώνα
Φρόντισε να ενημερωθείς έγκαιρα σχετικά με την διαδικασία εγγραφής που ισχύει. Συνήθως η δήλωση συμμετοχής γίνεται online, με fax, ή με τηλέφωνο. Στους αγώνες τριάθλου συνήθως εξαντλούνται οι προβλεπόμενες θέσεις γρήγορα, τόσο στο εξωτερικό αλλά και στην Ελλάδα.
Μελέτησε τις πληροφορίες των διοργανωτών (συνήθως είναι διαθέσιμες στο web site ή σε φυλλάδια) σχετικά με το χρονοδιάγραμμα της ημέρας (παραλαβή αριθμού, άνοιγμα και κλείσιμο ζώνης αλλαγών) και τους χάρτες διαδρομών για το κολύμπι, το ποδήλατο και το τρέξιμο. Μία ακόμα λεπτομέρεια είναι το πως γίνεται η εκκίνιση, είναι μαζική ή γίνεται σε κύμματα; Στις αλλαγές μεταξύ των αγωνισμάτων, πως φτάνεις στην ζώνη αλλαγών και πως βγαίνεις από αυτήν; Που θα τοποθετήσεις το ποδήλατό σου; Ποια είναι η «φορά» που ακολουθείς στις διαδρομές του ποδηλάτου και του τρεξίματος; Αν τα αγωνίσματα περιλαμβάνουν πολλαπλές περιστροφές ξεκαθάρισε πόσες περιστροφές θα κάνεις. Όλες αυτές οι λεπτομέρειες είναι βασικές και θα εξασφαλίσουν ότι θα είσαι απερίσπαστος στη γραμμή της εκκίνισης και ήρεμος στον τερματισμό.
Ενημερώσου για τις συνθήκες της κολύμβησης (λίμνη, ανοιχτή θάλασσα, ή πισίνα) και ειδικά για την θερμοκρασία νερού. Θα χρειαστείς κοστούμι neorpene; Αν η θερμοκρασία νερού είναι πάνω από 23 βαθμούς καλύτερα να το αποφύγεις! Αν είναι κάτω από 17... θα το χρειαστείς! Κολύμπησε με τη neoprene στολή σου πριν το αγώνα.
Προετοίμασε τον αγώνα σου και όσον αφορά το πως θα πας τα πράγματα σου στην εκκίνιση ή στην ζώνη αλλαγών. Ειδικά αν υπάρχουν 2 ζώνες αλλαγών... χρειάζεται προσοχή στην οργάνωση του εξοπλισμού σου. Φτιάξε μία λίστα σε χαρτί με όλα όσα θα χρειαστείς.
Γ. Η ημέρα του αγώνα
Την ημέρα του αγώνα το πρώτο σου μέλημα είναι να ετοιμάσεις τις αλλαγές σου και ειδικά να τοποθετήσεις το ποδήλατό σου στην θέση του. Πήγαινε έγκαιρα στον χώρο του αγώνα. Συνήθως οι ζώνες αλλαγών έχουν συγκεκριμένη χρονική περίοδο κατά την οποία επιτρέπεται η πρόσβαση. Για να μπεις στη ζώνη αλλαγών πρέπει να περάσεις από τον τεχνικό έλεγχο όπου δείχνεις το κράνος σου, ελέγχεται το ποδήλατό σου ως προς τα φρένα, την πίεση των ελαστικών και το σύστημα διεύθυνσης. Πολλές φορές όταν μπαίνεις στη ζώνη αλλαγών «γράφεται» με μαρκαδόρο ο αριθμός σου στο πόδι και το χέρι σου.
Οι ζώνες αλλαγών προφανώς είναι γεμάτες με κατασκευές στήριξης των ποδηλάτων (bike racks). Τοποθέτησε με τον σωστό τρόπο το ποδηλατό σου στη θέση που σου αντιστοιχεί. Αν δεν είσαι σίγουρος ρώτα έναν επιτηρητή. Οργάνωσε τον εξοπλισμό σου πάντα εντός του χώρου που σου αντιστοιχεί για τη αλλαγή. Συνήθως τοποθετείς τα πράγματά σου δίπλα ή κάτω από το ποδήλατό σου. Κάποιες φορές οι διοργανωτές δίνουν καλάθι για να τοποθετήσεις τα πράγματά σου. Φρόντισε να είναι σε τάξη ο χώρος της αλλαγής σου.
Αφού τελείωσες με το ποδήλατό σου και τα πράγματά σου βγαίνεις από την ζώνη αλλαγής. Αν υπάρχει ενημέρωση για τον αγώνα, πρέπει οπωσδήποτε να είσαι παρών γιατί πολλές φορές υπάρχουν αλλαγές της τελευταίας στιγμής ή λεπτομέρειες που διευκρινίζονται.
Βασικοί κανόνες που ισχύουν στους αγώνες τριάθλου:
- Έλλειψη κράνους ίσον αποκλεισμός
- Το ποδήλατό σου πρέπει να είναι σε καλή κατάσταση
- Να φοράς πάντα τον αριθμό σου σε ευδιάκριτο σημείο και σύμφωνα με τις οδηγίες
- Απαγορεύεται να ποδηλατείς μέσα στη ζώνη αλλαγών
- Απαγορεύεται να ποδηλατείς δίπλα από άλλον ποδηλάτη ή και μερικές φορές απαγορεύεται το «κολλητήρι»
- Απαγορεύεται η χρήση MP3 στο ποδήλατο
- Απαγορεύεται η εξωτερική υποστήριξη / βοήθεια
- Απαγορεύεται να πετάς σκουπίδια στη διαδρομή
Δ. Ο αγώνας!
Το κολύμπι μπορεί να είναι πιο πολύπλοκο από ότι νομίζεις. Διάλεξε θέση μέσα στο σύνολο των κολυμβητών ανάλογα με το επίπεδό σου. Αν πας με ποιο γρήγορους από όσο μπορείς τότε θα έχεις την «ευχαρίστιση» να περάσουν στην κυριολεξία από πάνω σου όλοι οι πιο γρήγοροι κολυμβητές. Δεν υπάρχει ευγένεια εδώ!
Βγαίνοντας από το νερό τρέξε προς τη ζώνη αλλαγών (πάνω σε μοκέτα ή απλά στη ενδεδειγμένη κατεύθυνση). Βρες το ποδήλατό σου. Φόρεσε το κράνος σου και περπατώντας, οδήγησε το ποδήλατό σου προς την έξοδο της ζώνης αλλαγής. Ανεβαίνεις στο ποδήλατό σου μόνο όταν περάσεις την σχετική γραμμή.
Στο ποδηλατικό μέρος κάθε αθλητής είναι απόλυτα υπεύθυνος να μετράει τις περιστροφές του μέχρι να τελειώσει (αν ο αγώνας έχει πολλαπλές περιστροφές). Οι δρόμοι πολλές φορές δεν είναι κλειστοί στην κυκλοφορία. Οφείλεις να ποδηλατείς με ασφάλεια.
Όταν επιστρέψεις από το ποδηλατικό μέρος, πρέπει να κατέβεις από το ποδήλατό σου μόλις φτάσεις στην σχετική σήμανση στην είσοδο της ζώνης αλλαγών. Περπατάς με το ποδήλατο σου προς την θέση που σου αντιστοιχεί και τοποθετείς το ποδήλατό σου με τάξη. Ετοιμάζεσαι για το μέρος του τρεξίματος... και έφυγες!
Κατά την διάρκεια του τρεξίματος φρόντισε να είναι πάντα ορατός ο αριθμός σου. Μπορεί να αποκλειστείς αν δεν είναι εμφανής! Θα υπάρχουν σταθμοί ελέγχου και υδροδοσίας. Και πάλι ο αθλητής είναι υπεύθυνος να μετράει τις περιστροφές που κάνει αν υπάρχει τέτοια μορφή. Ο διοργανωτής απλά καταγράφει για να ελέγξει μετά.
Ε. Φτάσαμε!
Τερμάτισες μετά από μία καλή προσπάθεια. Όλα πήγαν καλά και δεν αντιμετώπισες τεχνικά προβλήματα. Αλήθεια πότε είναι ο επόμενος αγώνας; Καιρός για λίγη προπόνηση για φυσική κατάσταση και τεχνική. Αρκετά ασχοληθήκαμε με τα gadgets! 
Πηγη : 1

Χάρτης με τους αγώνες τρίαθλου στην Ευρώπη.
Πρόγραμμα 22 εβδομάδων .
Great! The file uploaded properly. Now click the 'Verify my file' button to complete the process.