Θέλεις να αυξήσεις τους ποδηλάτες; Πρέπει να επενδύσεις χρήματα. Τι ισχύει στην Ελλάδα του ΔΝΤ...

Γιατί μερικές χώρες καταφέρνουν να έχουν περισσότερο από το ένα τρίτο των μετακινήσεων με ποδήλατο ενώ άλλες βλέπουν μόνο νέους σε ηλικία να κινούνται στους δύο τροχούς;

Και γιατί το 40% των Δανών των παιδιών πάνε στο σχολείο με το ποδήλατο, ενώ στις ΗΠΑ, την Αυστραλία, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ελλάδα, ο αριθμός αυτός δεν κάνει διψήφια νούμερα??

Σε μια συνέντευξη που έδωσε ο Μέιν, διευθυντής ανάπτυξης στην Αγγλία, τόνισε “H κυβέρνηση πρέπει να επενδύσει στην εμπιστοσύνη των ποδηλατών”.



Στην ερώτηση τι αυξάνει την μετακίνηση των πολιτών με το ποδήλατο, η απάντηση είναι έργα και όχι μόνο λόγια.

Ευρωπαϊκή Ένωση


Πράγματι, οι χώρες που έχουν υψηλά επίπεδα ποδηλασίας δαπανούν χρήματα για αυτόν τον σκοπό. Η Ολλανδία διαθέτει περίπου € 25 ευρώ ανά κεφαλή. Ως ελάχιστο, οι εθνικές και τοπικές κυβερνήσεις πρέπει να δαπανούν το 10% του προϋπολογισμού τους για την ενίσχυση της μετακίνησης με τα ποδήλατα . Όμως, μέρος της προσπάθειας να πάρουν οι άνθρωποι τα ποδήλατα του είναι και η αντιμετώπιση άλλων ζητημάτων, όπως η χρήση του αυτοκινήτου.

Κανείς δεν πέτυχε γρήγορα αποτελέσματα προσπαθώντας να αντιμετωπίσει το πρόβλημα μεμονωμένα Παράλληλα θέματα όπως η οδηγική συμπεριφορά, όρια ταχύτητας στους δρόμους πρέπει να λαμβάνονται υπ'όψιν.

Η αλήθεια είναι ότι το πρόβλημα είναι απλό. Όταν φτιάχνουμε περισσότερους δρόμους, έχουμε περισσότερη κίνηση. Το ίδιο ισχύει και τις υποδομές για τα ποδήλατα. Αν το κράτος παρέχει στους πολίτες υποδομές που να είναι φιλικές στο ποδήλατο, όλο και περισσότεροι άνθρωποι θα τα χρησιμοποιούν.

Ελλάδα προ ΔΝΤ


Τα χρόνια που η υπόλοιπη Ευρώπη έφτιαχνε ποδηλατικές υποδομές και βελτίωνε τις συνθήκες μετακίνησης μέσα στις πόλεις τους, η Ελλάδα προσπάθησε αλλά δεν πέτυχε πολλά, πλην μεμονωμένων περιπτώσεων. Δεν υπήρχε κεντρικό σχέδιο αλλά ο κάθε Δήμος προσπάθησε να δημιουργήσει δίκτυα ποδηλατοδρόμων

Το κεντρικό κράτος έφτιαχνε επί 40 χρόνια τον κεντρικό αυτοκινητόδρομο "Αθήνα - Θεσσαλονίκη", σπαταλώντας πόρους και χρόνους που θα δικαιολογούνταν αν η κατασκευή γινόταν στο φεγγάρι ενώνοντας το βόριο με το νότιο ημισφαίριο ή στην καλύτερη αν το τελικό αποτέλεσμα ήταν ένας δρόμος που θα ένωνε την Κρήτη με την Αλεξανδρούπολη. 

Και φυσικά όλοι αγοράζαμε καινούργια αυτοκίνητα κάθε 3 χρόνια όπως κάνουν οι Γερμανοί χωρίς να ασχολούμαστε με τα ποδήλατα ή άλλα μέσα μεταφοράς (ΜΜΕ).


Eurovelo 


Για όσους δεν γνωρίζουν η Ελλάδα συμμετέχει στο Eurovelo ένα δίκτυο ποδηλατοδρόμων που ενώνει όλη της Ευρώπη. Στην υπόλοιπη Ευρώπη φτιάχνουν ποδηλατοδρόμους ταχείας κυκλοφορίας για να ενώνουν τις πόλεις.



Για να αντιληφθεί κανείς πότε θα είναι έτοιμα το Ελληνικό κομμάτι αρκεί να προσέξει την παρακάτω εικόνα.




Ο καθένας μπορεί να ψάξει τον χάρτη και να προσέξει ότι αυτό που φαίνεται στην παραπάνω εικόνα είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα που συμβαίνει σχεδόν σε όλον τον χάρτη. 

ΔΝΤ και Ελλάδα


Με την άφιξη του ΔΝΤ στην Ελλάδα, που έχει σαν σκοπό να βελτιώσει την ζωή του Έλληνα (πότε δεν σβήνουμε την τηλεόραση όταν παίζει ειδήσεις γιατί κινδυνεύουμε να ξεχάσουμε ότι θέλουν μόνο το καλό μας), τα πράγματα έχουν αλλάξει.

Το δίκτυο Αθήνα - Θεσσαλονίκη σχεδόν τελειώνει τώρα που κανείς δεν τον χρειάζεται. Τα αυτοκίνητα πλέον είναι πολύ ακριβά για τον μέσο πολίτη ακόμα και για τις μετακινήσεις μέσα στην πόλη. Όλο και περισσότεροι πολίτες στρέφονται στα ΜΜΕ και στα ποδήλατα. Με τους υπάρχοντες ποδηλατοδρόμους η μετακίνηση αν όχι επικίνδυνη σίγουρα δεν είναι ευχάριστη. 


Οπότε για άλλη μια φορά πρωτοπορούμε σαν χώρα. Χωρίς καμία ουσιαστική επένδυση και χωρίς κεντρικό σχέδιο οι ποδηλάτες αυξάνονται. 

Τι πρέπει να περιμένουμε από το κράτος σαν πολίτες??? 

Δεδομένου του οικονομικού μαρασμού της κεντρικής κυβέρνησης αλλά και των Δήμων αυτό που πρέπει να απαιτήσουμε πλέον σαν πολίτες της Ελλάδας και της ΕΕ είναι οι Δήμοι κυρίως να ασχοληθούν σοβαρά με το δίκτυο ποδηλατοδρόμων της πόλης τους. Να σχεδιάσουν διαδρομές που θα οδηγούν με ασφάλεια τους πολίτες στις δουλειές τους και να διεκδικήσουν Ευρωπαϊκά κονδύλια, όσο αυτά υπάρχουν, για την κατασκευή τους. 


Η κρίση πρέπει να γίνει ευκαιρία για την Ελλάδα για να βελτιώσει την ζωή των πολιτών της, αν όχι λόγω της βελτίωσης της υγείας ή της ποιότητας ζωής που σήμερα ακούγονται λίγο ουτοπικά, αλλά για να υπηρετήσει έστω μια φορά τις ανάγκες των πολιτών της.
Great! The file uploaded properly. Now click the 'Verify my file' button to complete the process.