Έρευνα για την αγορά ποδηλάτου στην Ελλάδα-Παραθέτοντας οικονομικά στοιχεία

Τα τελευταία 5 χρόνια υπάρχει μία συστηματική άνοδο στην χρήση του ποδηλάτου. Λόγοι όπως η οικονομική κρίση, αύξηση στην τιμή του πετρελαίου, οικολογικό πνεύμα, ευκολία μετακίνησης, ευκαιρία για άσκηση ή ακόμη και μόδα έβγαλαν το ποδήλατο στην επιφάνεια. Ωστόσο, δεν είναι πρόθεση μας να εξετάσουμε την άνοδο αυτή, αλλά να παραθέσουμε πραγματικά γεγονότα και οικονομικά στοιχεία σχετικά με την επιχείρηση και την αγορά του ποδηλάτου στην Ελλάδα.

Χρησιμοποιώντας ένα γνωμικό από τον χώρο της διοίκησης επιχειρήσεων: ''what gets measured, it gets done (ότι μετριέται έχει και την δυνατότητα να βελτιωθεί-ελεύθερη μετάφραση) παραθέτουμε στοιχεία με μοναδικό σκοπό να κινήσουμε τον ενδιαφέρον όλων μας για την δημιουργία ιδεών και όχι μόνο. Η παροχή τέτοιων πληροφοριών αποτελεί ίσως την λεγόμενη ''έρευνα αγοράς'' που μπορεί να κοστίσει μέχρι και μερικές εκατοντάδες ευρώ αλλά το blog μας την προσφέρει δωρεάν.'

''Το 80% των μετακινήσεων στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι αποστάσεις 5-6 χλμ. Αυτό σημαίνει ότι και ο Έλληνας μπορεί να χρησιμοποιήσει το ποδήλατό του αρχικά στην γειτονιά, για μικρές αποστάσεις ''

Με τον μέσο Έλληνα να διαθέτει περίπου 100-300 ευρώ για την αγορά του ποδηλάτου και την συστηματική έμμεση (όπως η δήλωση παραπάνω σε μέσο μαζικής ενημέρωσης) και άμεση προώθηση του, είναι πλέον αναπόφευκτο ότι οι εταιρίες εμπορίας άρχισαν να παρουσιάζουν αύξηση του τζίρου τους και σημαντικά κέρδη τα τελευταία 3 χρόνια. Έτσι βλέπουμε μέχρι και αυξήσεις κατά 30% σε σχέση με το προηγούμενο έτος (εμπορία ποδηλάτου=τοπικό ποδηλατάδικο ή αντιπροσωπεία).

• 2010 30% (αύξηση σε σχέση με το 2009)
• 2011 25% (αύξηση σε σχέση με το 2010)
• 2012 πτώση (πρώτο τρίμηνο: πιθανή πτώση εξαιτίας των άσχημων καιρικών συνθηκών και της περαιτέρω οικονομικής ύφεσης).
Μέσα στο 2011, άνοιξαν 11 ποδηλατάδικα στην Αθήνα, περίπου ένα κατάστημα τον μήνα ενώ στην Λάρισα, υπάρχουν πλέον 2 καινούργια καταστήματα. Με αυτή την θετική κίνηση στην αγορά άρχισαν πλέον να γίνονται γνωστές και οι Ελληνικές κατασκευαστικές και συναρμολόγησης ποδηλάτων εταιρίες, όπως:

1. Fidusa
2. Orient
3. Claremont
4. Michaelo
5. Ideal
6. Κυκλοποδηλάτική

Κάποιες πηγές δείχνουν ότι ο συνολικός τζίρος στην αγορά του ποδηλάτου στην Ελλάδα υπολογίζεται σε 50-60 εκατ. ευρώ ενώ εμφανίζει πωλήσεις άνω των 300.000 ποδηλάτων ετησίως. Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για την Ελλάδα δείχνουν όμως ότι πωλούνται περί τα 260.000 ποδήλατα τον χρόνο, με μέση τιμή τα 230 ευρώ. Με τις κατηγορίες να χωρίζονται γενικά σε:

α. Τα ποδήλατα βουνού (mountain bikes),
β. τα ποδήλατα πόλης,
γ. τα free style (ΒΜΧ) και
δ. τα road bikes (ποδήλατα κούρσας),

ο πρωταγωνιστής στις πωλήσεις φαίνεται να είναι το ποδήλατο βουνού, το οποίο είναι και το πλέον αναγνωρίσιμο. Ένα απλό ποδήλατο βουνού παρουσιάζεται γενικά πιο οικονομικό σε σχέση με το αντίστοιχο ποδήλατο πόλης.

Όσο αφορά την άμεση μαζική προώθηση του προιόντος δηλαδή τις εκθέσεις, το Athens Bike Festival είναι η μοναδική έκθεση στην Ελλάδα αλλά η μεγαλύτερη έκθεση στα Βαλκάνια: με 62 εκθέτες να παρουσιάζουν περίπου 260 εταιρίες, παράλληλες δραστηριότητες και πάνω από 25.000 επισκέπτες μέσα σε 3 ημέρες (στοιχεία του 2011). Ενώ η έμμεση υποστηρίζεται τόσο από ποδηλατικές εκπομπές στην τηλεόραση όσο και από τα ποδηλατικά blogs που υπάρχουν σε πάνω από 14 πόλεις της Ελλάδας. Μάλιστα αυτό λειτουργεί σαν ένας σημαντικός ''τροφοδοτικός'' οργανισμός στα τοπικά καταστήματα.

Στον έμμεσο τρόπο πρέπει να αναφέρουμε ότι υπάρχουν πάνω από 12 ανοιχτοί αγώνες ποδηλάτου βουνού σε όλη την Ελλάδα, με κάποιους από αυτούς να ξεπερνάνε τις 300 συμμετοχές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι διεθνείς πλέον αγώνες της Σφενδάμης και της Θάσου.

Ετήσιες πωλήσεις/Annual Sales: 50 million euros
Μέσο διαθέσιμο ποσό/Average amount spent by consumer: 200 euros
Αριθμός πωληθέντων ποδηλάτων/Annual total of bicycles sold: 260.000 units
Ελληνικές κατασκευαστικές εταιρίες/ Greek bicycle manufacturers: 6
Εκθέσεις/Exhibitions: 1
Ανοικτοί αγώνες ποδηλάτου βουνού/Open MTB races in Greece: 12

Πίνακας 1: Στοιχεία marketing και οικονομικά στοιχεία σχετικά με την Ελληνική αγορά ποδηλάτου.

Θα ήθελα να αναφέρω ότι υπάρχουν ήδη ιδέες και εφαρμογές για να ανακατασκευή και επαναχρησιμοποίηση παλαιών ποδηλάτων που ίσως αποτελούν ένα ακόμη ενδεικτικό σημείο για το που επίσης μπορεί να κατευθυνθεί η αγορά. Κλασσικό παράδειγμα αποτελεί η ομάδα που βρίσκεται στην Ελασσόνα.

Summary: Very little information exists for the bicycle market in Greece. In this article, we are making an effort to gather some marketing information to show the size of this market: appr 50 million Εuros annual sales. Further information shows a market with a constant increase in sales year by year however this might be attributed to current economic climate which promotes indirectly the use of bicycle. Riding activities for public organised in the major cities through blogs, 12 or more open MTB races, the current economic climate, a major bicycle exhibition and a good weather are all indirectly alliances for bicycle use and subsequently increased sales.

Πηγές/Sources:
1. Online έκδοση εφημερίδας ''Κυριακάτικη Δημοκρατία''
2. Περιοδικό MBIKE
3. Ιστοσελίδα www.24h.gr
4. Ποδηλάτες Λάρισας blog
5. Online έκδοση εφημερίδας ''Μακεδονία''
6. Ιστοσελίδα http://www.cyclingnews.gr/

1 σχόλια :

Ανώνυμος είπε...

Πολύ ενδιαφέρον μάλλον για αυτό και οι εταιρείες που προμηθεύουν αυτοκίνητα άρχισαν να προωθούν τα δικά τους ποδήλατα, όπως κάνανε και παλιά άλλωστε.

Great! The file uploaded properly. Now click the 'Verify my file' button to complete the process.